de Antonia Mîndru, clasa a XI-a B
,,Prin rațiune, și nu prin violență ar trebui să-i facem pe oameni să ajungă la adevăr.”
Denis Diderot
Ziua de 30 ianuarie a fost desemnată ca Zi Internațională a Păcii și Nonviolenței în Școli, reprezentând 24 de ore destinate activităților de prevenire și combatere a oricărei forme de bullying din instituțiile de învățământ. Data a fost stabilită în semn de apreciere pentru activitatea lui Mahatma Gandhi, părintele independenței Indiei, avocat și militant pentru pace, asasinat la 30 ianuarie 1948.
Și în cadrul Liceului Teoretic „Carmen Sylva”, această ocazie a fost marcată prin intermediul unei activități coordonate de Consiliul Școlar al Elevilor, în colaborare cu trupa de teatru a liceului, Ephoria. În 30 ianuarie 2023, publicul – constând în elevi de gimnaziu, alături cadre didactice – și organizatorii s-au reunit la Cabinetul Multimedia, pentru evenimentul destinat combaterii violenței în școli.
Programul activității a fost inaugurat de o prezentare în format digital, vizând clarificarea conceptului de bullying. S-au stabilit condiția victimei, condiția agresorului, formele de manifestare și idei de combatere a fenomenului. Introducerii teoretice i-a urmat vizionarea unui scurtmetraj pe aceeași temă, regizat și montat de trupa de teatru. Filmul ilustra situația unei eleve experimentând violență în familie și la școală, care, atingându-și limita, ripostează, devenind, din victimă, agresor. Ca personaje secundare, însă nelipsite de importanță, sunt prezentați colegii victimei, în diferite ipostaze: agresori, susținători, figuranți. Elevii implicați în conflict experimentează, într-un final, consecințele propriilor acțiuni.
Ulterior vizionării scurtmetrajului, moderatorii au lansat o sesiune de teatru forum. Elevii participanți au fost invitați să-și asume diverse roluri și să reproducă scene din filmul prezentat. Prestațiile lor au fost apoi analizate în raport cu realitatea din propria instituție de învățământ și dezbătute în cadrul activității. În final, toți participanții au primit pliante realizate de membrii C.Ș.E., broșuri evidențiind beneficiile unui comportament nonviolent și promovând adoptarea unei atitudini solidare față de victimele bullyingului.
Per ansamblu, activitatea a fost pozitiv receptată de către elevi. Deși reticenți ori amuzați la început, aceștia au început să prezinte interes în cadrul teatrului forum, la care au participat activ, dornici de exprimare. Unii dintre participanți au avut curajul de a se asocia victimei, declarând că experimentează bullying în viața lor școlară, pe când alți elevi au solicitat cu încredere să le fie oferită poziția agresorului. Cei care au refuzat implicarea în jocul de rol au participat, în schimb, la discuția vizând importanța unei mentalități nonviolente pentru întreaga societate.
Una hirundo non facit ver*, spun latinii, iar combaterea unui fenomen atât de amplu și adânc înrădăcinat precum bullyingul va necesita întreprinderea altor măsuri, numeroase. Cu toate acestea, deși puterea impactului acestei activități asupra participanților rămâne încă de stabilit, o inițiativă precum cea prezentată este primul pas în transfigurarea relațiilor dintre elevi. Alți o mie de pași pot conduce, într-un final, la crearea unui mediu școlar în care violența, de orice natură, nu mai constituie o amenințare.
*Cu o rândunică, nu se face primăvară. (lat. original)
Scurtmetrajul prezentat în cadrul activității poate fi accesat aici, iar prezentarea vizând fenomenul de bullying este disponibilă la această adresă.