
de Pătrășciuc Denisa, clasa a IX-a B
În operele sale, Feodor Mihailovici Dostoievski transpune evenimente istorice și trăiri proprii, reușind să pună în valoare ființa umană, viciile sale, traiul dificil și nedrept. Personajele sale sunt adesea nedreptățite de viață, trecând prin diferite situații care le împing la gesturi extreme.
Reputatul scriitor rus are ca surse de inspirație dramele din familia sa, precum și propriile experiențe. Acesta a trăit tragedii iscate din neadaptarea la condițiile exterioare. Scriitorul este închis și condamnat la moarte în anul 1849, totuși, scapă și este trimis în Siberia, unde se îmbolnăvește de epilepsie. După ce soția lui moare, în anul 1864, autorul cade pradă deznădejdii și devine sclavul pierzaniei și al jocurilor de noroc. Inspirându-se din propria viață, acesta scrie „Crimă și pedeapsă” și „Jucătorul”.
„Crimă și pedeapsă” este un roman psihologic, care urmărește viața unui fost student la Drept, forțat de criza financiară să renunțe la studii. Raskolnikov amanetează bunuri cu valoare mai mult sentimentală decât materială, pentru a putea supraviețui, dar consideră că persoanele fară nicio nuanță de compasiune pentru starea sa precară nu au ce căuta în societate. Astfel, ajunge să o urască pe o batrână (disprețuită, de altfel, de toată lumea) care deține un amanet. Ideeile sale s-au transformat curând în fapte, iar tânărul a fost nevoit să o ucidă și pe sora bătrânei pentru a nu fi prins.
Deși Raskolnikov poate fi catalogat drept un criminal, acțiunile sale au o oarecare justificare. El a fost împins de societate și de neajunsurile sale să comită fapte condamnabile. Faptul că personajul nu este construit exclusiv în registru negativ se susține prin generozitatea de care dă dovadă: în pofida lipsurilor care îi marcau existența, din puținul lui, încerca să-i ajute pe cei ca el, a căror viață era un drum greu de parcurs.
În concluzie, Feodor Dostoievski a reușit să ilustreze, prin personajul său, tânărul Rodion Raskolnikov, tipul intelectualului inadaptat în societate, aspirând la absolut în tot ceea ce face.