Interferenţe culturale, conexiuni şi schimburi de valori în spaţiul românesc

de Trandafir Cristina-Ioana, clasa a X-a B

            Parteneriatele școlare au avut întotdeauna un impact puternic asupra sensibilității și expresiei culturale ale elevilor, precum și asupra competențelor lor sociale și civice. Răspunzând cerințelor sociale și comunitare, școala trebuie să orienteze întregul său demers asupra elevilor, iar transformarea reală a acestora în actori principali ai demersului educațional, poate conduce, în mod gradual, la creșterea prestigiului școlii în comunitate.

            Colaborarea este una dintre caracteristicile principale ale unui proiect, deoarece planificarea și implementarea activităților presupun muncă în echipă, sprijin reciproc, efort comun pentru rezolvarea unor sarcini, implicând astfel, pe lângă dimensiunea cognitivă a procesului de învăţare, şi dimensiunile afectivă şi socială – acestea stimulând motivaţia, implicarea şi performanţa.

            În perioada 15.02.2024-18.02.2024, o delegație a Liceului Teoretic „Carmen Sylva” Eforie Sud, coordonată de doamna prof. Gemil Meral Leila, doamna prof. Trandafir Luminița și administratorul de patrimoniu Dobre Iulian, a participat la prima etapă a proiectului de parteneriat „Interferenţe culturale, conexiuni şi schimburi de valori în spaţiul românesc”, desfășurat la Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” din Breaza, județul Prahova.

            În prima zi a proiectului, oaspeții constănțeni au fost întâmpinați la Primăria Orașului Breaza de oficialități – domnul Primar Bogdan Novac, cadre didactice și elevi. Brezenii au ales să îi surprindă pe colegii de la mare, organizând un program artistic cu specific tradițional. Astfel, elevii Liceului Teoretic „Carmen Sylva” au putut descoperi legenda orașului Breaza, portul popular și s-au delectat cu momentele artistice puse în scenă de ansamblul local, „Muguri de Breaza”. După ce au expus publicului participant la eveniment un material media cu prezentarea școlii, elevii Liceului Teoretic „Carmen Sylva” au oferit informații cu privire la importanța și valoarea activităților desfășurate în cadrul instituției noastre de învățământ, apoi au evoluat pe scenă cu un număr de dans tradițional tătăresc, demonstrând încă o dată valoarea conexiunilor cu minoritățile spațiului dobrogean.

            În cea de-a doua zi a proiectului, am vizitat Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu”. Nelipsita primire cu pâine și sare a consolidat legăturile încolțite în acest parteneriat. Elevii unității noastre de învățământ au avut ocazia de a afla detalii despre ritualul sfințirii pânzei pentru ie, au vizionat un documentar creat de partenerii brezeni, descoperind că sfințirea unei ii se realizează întocmai ca cea a unei icoane, aceasta fiind lăsată în altarul bisericii, peste noapte.

            Mai apoi, grupul nostru a fost condus către Muzeul de istorie locală și etnografie „Matei Stăncioiu” aflat în interiorul liceului. Creat din inițiativa domnului profesor de istorie, Vasile Focșeneanu, muzeul reprezintă un spațiu cultural ce reflectă simțul estetic românesc. Acesta a fost întemeiat în luna  octombrie a anului 2003, an în care Breaza a sărbătorit 500 de ani de atestare documentară, fiind ulterior reabilitat printr-un proiect aprobat de  Consiliul Local Breaza.

        Este organizat pe colecții tematice care adăpostesc ia de Breaza, piese de costum popular, ștergare, ceramică și obiecte de uz. Întâlnim aici un război de țesut datând din anul 1902 adus din sătucul Ograda, o ladă de zestre, vârtelnițe. Tuturor ne-au atras atenția albumele etnografice cu eșantioane reprezentând modelistica de Breaza din ultima sută de ani, covoarele din lână lucrate în furculiță, expuse în muzeu sub forma unor peretare, piesele de mobilier clasic, iile, măștile și icoanele. 

       Domnul profesor Focșeneanu ne-a dezvăluit faptul că muzeul este unul viu, căci la ferestre găsim flori îngrijite permanent de elevi, ca într-o gospodărie tradițională. În plus, icoanele pictate pe sticlă și modelele tradiționale cusute manual umpleau micul spațiu cu o bogăție spirituală impresionantă.

            Elevii Liceului Teoretic „Aurel Vlaicu” din Breaza ne-au prezentat mai apoi proiectele școlii, realizate în parteneriat cu comunitatea și asociația de părinți: voluntariat – „Dăruind vei dobândi”, activități cu caracter cultural-artistic, științific și chiar revista școlii – „Aripi” ale cărei pagini ne-am bucurat să le răsfoim.

            După periplul istoric, etnografic și cultural, elevilor li s-a oferit șansa de a juca un meci de handbal împotriva echipei școlii, iar mai târziu, de a experimenta tehnica șervețelului, pentru a rămâne cu o serie de amintiri memorabile.

            Ultimele două zile ale parteneriatului s-au axat pe crearea unor legături strânse și descoperirea de noi prieteni. Alături de colegii brezeni am vizitat orașele Sinaia și Predeal. Am petrecut alături de partenerii noștri de proiect momente unice și valoroase și ne-am îmbogățit spiritual.

            „Interferenţe culturale, conexiuni şi schimburi de valori în spaţiul românesc” a reprezentat pentru mine o experiență nouă, în urma căreia am putut interacționa cu oameni deosebiți, dedicați profesiei lor, precum doamna director  Nicola Alina, doamna profesor Gîță Maricica, doamna profesor Toader Macrina, domnul profesor Vasile Focșeneanu și mulți alții și am pus bazele unei relații de durată cu elevii brezeni. Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” și oamenii săi înfățișează modelul unei școli cu inițiativă și perspectivă de viitor, iar originalitatea ideilor de aici face din această instituție de învățământ un adevărat „templu de cultură și învățătură”, așa cum afirmă înșiși elevii. Sunt recunoscătoare că fac parte din acest proiect, din care cu siguranță voi mai avea multe de învățat.

            Vizita mea la Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” din Breaza a fost cu adevărat memorabilă. Am fost profund impresionată de devotamentul cadrelor didactice și de pasiunea contagioasă a elevilor minunați din acest liceu. În plus, am fost uimită de implicarea constantă a părinților, care s-au asigurat că ne simțim bineveniți și sprijiniți pe tot parcursul vizitei noastre. Fiecare moment al zilei a fost plin de activități interesante, atât în școală, cât și în afara ei. Am fost întâmpinați cu dansuri populare și cântece specifice zonei, iar vizita noastră în muzeul școlii a fost cu adevărat memorabilă. Chiar dacă muzeul era amplasat într-o cameră mică, era plin de obiecte pline de viață, precum războiul de țesut, broderiile cu motive tradiționale și ia. A fost impresionant faptul că unele dintre aceste obiecte au fost realizate de elevii mai mari din liceu. Pot spune că experiența mea a fost cu adevărat frumoasă și mă bucur că am avut ocazia să particip la un astfel de proiect care promovează schimbul de valori interculturale. Sper să avem oportunitatea să realizăm și alte proiecte de acest fel în viitor.

Geladin Esmee Erin, clasa a VI-a A

            Recenta colaborare cu Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” din Breaza a fost o experiență captivantă ce a combinat educația și aventura într-un mod unic. Atât cadrele didactice, cât și elevii ne-au întâmpinat cu căldură și ospitalitate în incinta liceului lor. Am avut privilegiul să descoperim diversele săli de clasă și chiar muzeul școlar, oferindu-ne o perspectivă profundă asupra vieții școlare de acolo. Elevii s-au implicat cu entuziasm, pregătind pentru noi o serie de activități captivante și educative.

            Cu bucurie și mândrie, ne-au împărtășit bogăția tradițiilor locale. De la dansuri populare energice și cântece autentice, până la obiceiuri și festivaluri locale, iar fiecare moment a fost o oportunitate de a învăța și de a experimenta cultura lor. Acest parteneriat nu a fost doar o călătorie educativă, ci și o legătură specială între două comunități, iar amintirile vor rămâne prețioase pentru totdeauna.

Dan Cozmina Ana Maria, clasa a VI-a A

            Experiența mea din cadrul parteneriatului cu Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” din Breaza a fost cu adevărat uimitoare. Atât elevii, cât și profesorii ne-au întâmpinat cu multă bucurie și entuziasm, fiind pregătiți cu numeroase activități și am avut parte de surprize foarte plăcute din partea acestora. Am fost de-a dreptul uimită de implicarea atâtor elevi în aceste activități grozave, pline de pasiune și de entuziasm. Aici am avut ocazia de a vizita sălile de clasă, cât și muzeul de istorie al școlii. În acest muzeu am văzut multe obiecte tradiționale fascinante, cum ar fi zecile de broderii pe care le poate avea o ie specifică zonei, dar și un război de cusut și multe alte obiecte tradiționale valoroase. În acest liceu am întâlnit mulți oameni talentați, plini de voință și de îndemânare. Nu m-am plictisit nicio secundă cât timp am petrecut alături de cadrele didactice și de elevii conștiincioși ai acestui liceu și de abia aștept să îi revăd când aceștia ne vor vizita.

Vanu Alessia Elena, clasa a VI-a A

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Limbi străine Uncategorized

Men in Early Modern England and Contemporary Romania

Early modern England was a complex society in which hierarchy, social roles and gender counted. They all had a serious impact on the lives of both men and women. The biblical advice was that women should keep to the house and men should see to the outside world, raising their children with the fear and […]

Read More
Pe aripile fanteziei Uncategorized

Ziua Culturii Naționale – zbor printre cuvinte

„Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie?” de Cristina-Ioana Trandafir, clasa a X-a B Creații plastice realizate de Eric Ștefan Oprea, clasa a VI-a A Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie? să rămâi o frântură din inima mea! Codrii tăi deși, nestrăbătuți, să istorisească etern povestea neamului! Pieptul de piatră al Munților Carpați să îmbrățișeze cerul […]

Read More
Uncategorized

Istoria artei cinematografice

de Albu Mădălina, clasa a XI-a C             Cinematografia este o artă care merită preţuirea tuturor, dat fiind faptul că, în spatele acesteia, există un adevărat istoric în ceea ce priveşte apariția și evoluția instrumentelor utilizate în crearea filmelor, precum și tehnicile de lucru.             Primul instrument ce permitea capturarea și redarea mișcării în imagini […]

Read More