Societatea autohtonă în secolul al XVIII-lea, cu fața spre Orient

de Elena-Luminița Hrițcu, profesor de limba și literatura română

Sursă imagine: www.romania-actualitati.ro

Prin „civilizație”, înțelegem reflexul unor tendințe, gusturi și preferințe dominante într-o societate dintr-o epocă anume. De aceea, a discuta despre civilizație înseamnă, în esență, a examina mode. Fie că avem în vedere vestimentația, organizarea spațiului de locuit, gastronomia, modul de petrecere a timpului, fie că ne raportăm la mentalități, conceptul care le implică pe toate acestea este același: moda.

În Alfabetul de tranziție, studiu asupra mutațiilor produse în societatea românească din intervalul 1830-1860, Ștefan Cazimir formulează, printre altele, și următoarea judecată de valoare: „În miezul fenomenului «modă» se află impulsul imitației.”[1] Într-o analiză focalizată asupra elementelor de civilizație manifestate în Principatele Române sub fanarioți, incontestabil, modelul, reperul, centrul de gravitație pentru români este Constantinopolul. Abia spre finalul regimului, când elita autohtonă (re)descoperă Occidentul, capitala Imperiului Otoman începe să fie detronată, treptat, de marile centre europene: Paris, Viena, Berlin. Indiferent de sursa înrâuririi, influențele se propagă ierarhic, urmărind o direcție descendentă: fanarioții îi imită pe turci, boierii români din protipendadă, pe fanarioți, boierii de rang inferior, boiernașii de provincie, comercianții și orășenii reproduc gesturile boierilor de starea întâi. Cum clasa de mijloc, compusă din târgoveți, negustori și meșteșugari, apare ca o replică la un alt nivel, acela permis de mijloacele financiare, a boierimii, relevante pentru un studiu asupra modei care definește profilul societății românești din secolul al XVIII-lea sunt preferințele aristocrației autohtone, singura clasă socială ai cărei membri îşi permit să guste din plăcerile vieţii, să urmeze tendinţe, să adere la sisteme de gândire ori la concepţii. Despre categoriile sociale inferioare – ţăranii, ţiganii – nu poate fi vorba. În epocă, ei nu trăiau, ci supravieţuiau.

Dacă pe plan cultural, dominația otomană nu a lăsat urme semnificative, mai mult decât atât, regimul fanariot a facilitat contactul cu ideologia iluministă apuseană, la nivel de civilizație, lucrurile stau cu totul altfel: societatea românească din secolul al XVIII-lea poartă o vizibilă amprentă orientală. Este perioada în care Principatele Române se apropie cel mai mult de Orient – spaţiu prin excelenţă exotic, receptat astfel din perspectiva Europei civilizate. Prin mijlocirea fanarioţilor, moda şi moravurile de la Constantinopol pătrund în Țările Române, schimbându-le în mod hotărâtor profilul. Coloratura orientală va fi izbitoare în epoca la care ne referim şi nu va dispărea nici ulterior, în ciuda revoluţiei pe care o va provoca influenţa franceză în prima jumătate a secolului al XIX-lea. Efectele ei vor da naştere unui stil de viaţă practicat nu numai în perioada imediat următoare încetării domniilor fanariote, ci şi mai târziu, la început de secol XX.


[1] Ștefan Cazimir, Alfabetul de tranziţie, Bucureşti, Cartea Românească, 1986, p. 25.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cultură, educație și cercetare în procesul dezvoltării

Alexandru Macedonski și fascinația Extremului Orient

de Elena-Luminița Hrițcu, profesor de limba și literatura română Sursă imagine: https://blog.eternal3d.com Prefigurat de Vasile Alecsandri, autor al celebrului Pastel chinez, interesul lui Alexandru Macedonski față de civilizația Asiei Răsăritene devine evident în ciclul Rondelurile de porțelan. Într-un moment al activității sale literare, ferventul antijunimist se simte atras de ceea ce G. Călinescu numește „exotismul […]

Read More
Cultură, educație și cercetare în procesul dezvoltării

Lectura în secolul fanariot

de Elena-Luminița Hrițcu, profesor de limba și literatura română Sursă imagine: https://tiparituriromanesti.wordpress.com/2013/02/02/istoria-sindipii-povesti-orientale/ „Ştim prea bine: în Principatele secolului al XVIII-lea nu se citea. Este secolul deplinei decadenţe intelectuale a românilor, nu numai a celei morale şi politice”. Afirmaţia reprodusă anterior, excerptată din lucrarea de referință a lui Pompiliu Eliade, Influența franceză asupra spiritului public în […]

Read More
Cultură, educație și cercetare în procesul dezvoltării

Peisajul cultural din Țările Române sub fanarioți: o introducere

de Elena-Luminița Hrițcu, profesor de limba și literatura română Sursă imagine: http://lyberti.com/constantin-mavrocordat-domnitor-de-origine-greaca-cel-care-i-a-pus-pe-preoti-sa-tipareasca-carti-bisericesti-in-limba-romana/ În genere, se consideră că intervalul 1711/1716-1821, cunoscut drept secolul fanariot, reprezintă un hiatus sub raportul realizărilor de ordin intelectual şi artistic. Dacă se aplică metoda comparativă, faptul pare cu atât mai evident. Secolul anterior, al XVII-lea, fusese marcat de activitatea unor cărturari […]

Read More