Elevi de la „Carmen Sylva”, pe podiumul RoSEF

de Antonia Mîndru, clasa a XI-a B

RoSEF (Romanian Science and Engineering Fair) sau Concursul Național de Știință și Inginerie este o competiție având drept grup-țintă elevi din clasele gimnaziale și liceale, interesați de aprofundare și de afirmare în domeniul științific, tehnic și al inventicii.

Ediția RoSEF a anului 2022 s-a desfășurat în perioada 24-26 octombrie, fiind găzduită de Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava. Printre participanții provenind din toată țara, s-au numărat șase dintre elevii Liceului Teoretic „Carmen Sylva”, ale căror lucrări înscrise în concurs au obținut, la final, trei premii distincte.

Lotul reprezentativ al liceului, alcătuit din Cabuz Neculai, Georgescu Emilian, Hălălai Florin, Joavină Irina, Lipan Matei și Mîndru Ecaterina, alături de prof. însoțitor Bulgaru Laurențiu, a ajuns la Suceava în data de 23 octombrie. Concurenții au fost cazați în căminul Colegiului Național de Informatică „Spiru Haret”, la câteva străzi depărtare de sediul în care urma să se desfășoare proba. Ziua de 24 octombrie a fost alocată amenajării standurilor cu proiecte, amplasate în corpul A al Universității „Ștefan cel Mare” din Suceava, iar concursul propriu-zis a fost stabilit pentru ziua următoare.

În dimineața de 25 octombrie, ora 9:00, holul universității devenise neîncăpător pentru mulțimea de concurenți agitați, machete și prototipuri. După o succintă festivitate de deschidere, prezidată de prof. univ. dr. ing. Dan Laurențiu Milici, decanul Facultății de Inginerie Electrică și Știința Calculatoarelor, participanții au fost rugați să rămână la standuri, în așteptarea juriului. Evaluatorii, divizați în două grupe, au ascultat fiecare prezentare, au adresat întrebări și au notat proiectele în funcție de creativitate, de caracterul inovativ, de ingeniozitate și de prestația autorilor.

Cu emoțiile de rigoare, elevii L.T.C.S. au vorbit în fața juraților. Cabuz Neculai și Mîndru Ecaterina (clasa a VII-a A) au prezentat Analiza cutremurelor la „Carmen Sylva”, detaliind studiul aplicat unor seisme înregistrate de aparatura de specialitate a școlii – seismometrele Raspberry Shake și SEP. Joavină Irina Teodora (clasa a IX-a B) a descris Observarea meteorilor la „Carmen Sylva”, a căror trecere a fost imortalizată de camera profesională montată în acest scop pe acoperișul clădirii liceului. Ambele lucrări fuseseră realizate sub îndrumarea domnului profesor Șerbu Florin. Coordonați de domnul profesor Bulgaru Laurențiu, elevii Georgescu Emilian, Hălălai Florin (clasa a X-a A) și Lipan Matei (clasa a IX-a A) au participat cu un proiect intitulat Remote Control through Artificial Intelligence (Remote Control Tech). Acesta presupune crearea unui dispozitiv funcționând pe baza tehnologiei Jetson Nano (placă de dimensiuni mici, concepută pentru inteligența artificială), dispozitiv care să permită persoanelor cu dizabilități controlarea unui robot capabil să îndeplinească diverse sarcini, cu scopul de a îmbunătăți calitatea vieții indivizilor în cauză, asigurându-le un anume grad de independență față de cei din jur.

În afara membrilor juriului, standurile au primit și vizitele altor partcipanți. Spiritul competitiv nu i-a oprit pe elevi din a se aprecia reciproc și a recunoaște deschis meritele fiecăruia. Lucrările au atras chiar atenția unor studenți care, în pauza dintre seminarii, au privit cu interes produsele efortului juniorilor. Rezultatele jurizării au fost anunțate în aceeași zi, în cadrul festivității de premiere. S-au stabilit clasamente diferite, în funcție de categoria de vârstă și de ramura științifică. Astfel, Remote Control Tech a obținut premiul al III-lea în cadrul secțiunii Informatică și Robotică (liceu), iar lucrărilor Analiza cutremurelor și Observarea meteorilor le-au fost acordate premiile al II-lea (gimnaziu), respectiv al III-lea (liceu), în cardul secțiunii Științe aplicate.

La finalul festivității, juriul a ținut să felicite toți concurenții, amintindu-le că sunt câștigători prin simpla lor participare la RoSEF. Tinerii adunați la Suceava pentru a-și etala rezultatul muncii asidue și ideile revoluționare au trezit în sufletul profesorilor prezenți imaginea unui viitor promițător. Aceștia și-au exprimat speranța și încrederea că noua generație va perpetua o tradiție științifică ce va conduce, incontestabil, la dezvoltarea societății.

Experiența concursului a fost provocatoare, instructivă și plină de emoții, așa reiese din afirmațiile reprezentanților „Carmen Sylva”:

„Ediția 2022 a Concursului Național de Știință și Inginerie RoSEF Suceava a fost o confirmare a faptului că pandemia nu a fost o piedică în calea elevilor pasionați de latura practică a cercetării și inovării. Am fost plăcut impresionat de pasiunea cu care autorii celor peste 30 de lucrări înscrise la cele trei secțiuni ale competiției și-au prezentat rezultatele muncii lor și de atitudinea față de cadrele didactice care i-au coordonat.”

Bulgaru Laurențiu, prof. coord.

 „Experiența trăită la RoSEF a fost inedită, interesantă și provocatoare. Au existat momente în care am simțit multă presiune (defectarea seismometrului), dar și clipe de fericire (câștigarea premiului și amintirile de la cămin). Cele mai importante mi se par amintirile cu care am rămas.”

Cabuz Neculai, cls. a VII-a, L.T.C.S.

„Rosef Suceava 2022, o experiență de neuitat! Sunt foarte recunoscătoare că am avut ocazia să particip la o astfel de competiție alături de oameni minunați. Le mulțumesc profesorilor îndrumători pentru suportul oferit și îi felicit pe colegii mei pentru rezultatele obținute!”

Joavină Irina, cls. a IX-a, L.T.C.S.

„Trăirile din cadrul RoSEF m-au ajutat să-mi dau seama de importanța cooperării. Alături de celelalte echipe de la L.T.C.S., am învățat că, în astfel de proiecte, succesul se ascunde în interacțiunea dintre noi și în însușirea unor experiențe care ne vor îndruma spre noi idealuri. Astfel, mă pot mândri că am făcut parte dintre căștigătorii concursului, înălțând, alături de colegii mei, numele liceului.”

Mîndru Ecaterina, cls a VII-a, L.T.C.S.

„Sunt recunoscătoare că am avut oportunitatea de a-mi însoți colegii și de a-i susține. Sper ca și alți elevi să le calce pe urme, să fie motivați să participe la astfel de concursuri. Am fost impresionată de proiectele prezentate în concurs de elevi din toată țara. Îi felicit pe colegii mei și sunt mândră de rezultatele obținute de aceștia! Am înțeles că cel mai mare câștig, după o astfel de competiție, sunt, în afara diplomei, prieteniile care se leagă, munca de echipă și spiritul de fairplay.”

Trandafir Cristina, elev însoțitor, cls. a IX-a, L.T.C.S.

2 thoughts on “Elevi de la „Carmen Sylva”, pe podiumul RoSEF

Dă-i un răspuns lui Zamfirescu Bogdan Andrei Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Evenimente Uncategorized

Interferenţe culturale, conexiuni şi schimburi de valori în spaţiul românesc

de Trandafir Cristina-Ioana, clasa a X-a B             Parteneriatele școlare au avut întotdeauna un impact puternic asupra sensibilității și expresiei culturale ale elevilor, precum și asupra competențelor lor sociale și civice. Răspunzând cerințelor sociale și comunitare, școala trebuie să orienteze întregul său demers asupra elevilor, iar transformarea reală a acestora în actori principali ai demersului […]

Read More
Evenimente

Elevii Liceului Teoretic „Carmen Sylva” pe podiumul Concursului Național de Știință și Tehnologie pentru Elevi „RoSEF”

de Trandafir Cristina-Ioana, clasa a X-a B             În perioada 30 octombrie – 1 noiembrie 2023, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava (USV) a organizat, în colaborare cu Societatea Științifică „Cygnus”, Inspectoratul Școlar Județean Suceava și ASSIST Software din Suceava, etapa națională a celei de-a XIV-a ediții a Concursului Național de Știință și Tehnologie pentru […]

Read More
Evenimente

Une expérience inoubliable

Erasmus+ est le programme de l’UE pour l’éducation, la formation, la jeunesse et le sport. Son budget est estimé à 26,2 milliards d’euros. Ce montant représente presque le double du financement du programme précédent (2014-2020). Le programme pour la période 2021-2027 met fortement l’accent sur l’inclusion sociale, sur la transition verte et numérique et sur […]

Read More